Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the js_composer domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/ietsmetveren.nl/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6121
Architectuur bovenbouw – Iets met veren
Een brug dichtbij

Architectuur | Bovenbouw

samen bruggen ontdekken

Om de kinderen te prikkelen en enthousiast te krijgen is het leuk te starten met bruggen van Nijmegen. Kijk samen naar de foto’s van de bruggen in onze stad!

wat is een brug eigenlijk

Ga met de kinderen in gesprek over hoe je je over de brug kunt bewegen; met de trein, de metro, auto, te voet, op de fiets. De Stepping Stones die op het eiland te vinden zijn, zijn eigenlijk ook een soort brug. Het is de enige manier om door te lopen bij hoog water. Er zijn nog meer manier om je over het een onbegaanbaar stuk te verplaatsen. Kijk maar eens of de kinderen er zelf op kunnen komen; een kabelbaan bv of natuurlijk de boot of een loopbrug.

moodboard maken

Het is leuk om ze een moodboard te laten maken. Ze kunnen uit tijdschriften allerlei plaatjes uitzoeken en ideeën opdoen of ze ontwerpen hun eigen brug. Het wel belangrijk om de leerlingen wat kaders mee te geven, door bijvoorbeeld een lijstje te maken waar ze naar op zoek moeten gaan. Bijvoorbeeld naar materiaal: Waar is een brug van gebouwd? Wat moet er overbrugd worden? Water of een weg, desnoods soep of een industrieterrein, bedenkt het maar! En wie moet eroverheen kunnen? Voetgangers, verkeer, misschien alleen dieren of aliens, daar zijn ze helemaal vrij in.

de wijk in de brug op

Ga met de kinderen naar de brug bij jou in de buurt. Je vindt alle bruggen en viaducten van Nijmegen met locatiecoördinaten op deze website. Ga eens met de hele klas op een brug staan en laat ze benoemen wat ze zien en ervaren wat betreft de gebruikte materialen, de flexibiliteit van de brug en de stevigheid. Stel dat je met z’n allen gaat springen; wat gebeurt er dan? Voelen de kinderen zich nog wel veilig?

eigen brug bouwen

Eenmaal terug in de klas gaan ze hun eigen brug bouwen; 3-dimensionaal. Dit kun je op heel veel verschillende manieren aanpakken. Je kunt in kleine groepjes werken, of je gaat individueel aan de slag, je kunt bestaand materiaal gebruiken of je kunt leerlingen vragen om zelf wat materiaal mee te nemen. Het hangt een beetje af van de groep, maar voor de bovenbouw is het vaak leuk om te gaan doen. Dan stimuleer je ze om echt na te denken en creatieve oplossingen te bedenken om aan de overkant te komen. En natuurlijk is het hierbij belangrijk om wat verder te denken dan hun neus lang is, dus niet kiezen voor een rechttoe rechtaan brug, maar ze zijn vrij om andere vormen te bedenken. De Zaligerbrug op het eiland is daar een mooi voorbeeld van.

proces boven product

Let tijdens de les niet te veel op het eindresultaat, maar probeer de focus op het proces te leggen. Het is heel interessant als ze de ruimte krijgen om zich te oriënteren, te onderzoeken, van gedachten mogen veranderen, mogen uitproberen en herstellen.

presentatie geven

Laat ze uiteindelijk een presentatie maken over het gehele proces. Dus niet alleen van het uiteindelijke werk, maar nodig ze uit de stappen die ze hebben gezet inzichtelijk te maken. Dit kun je bv doen door ze tussendoor aantekeningen te laten maken.

Over de docent

Michiel van Zoest is kunstvakdocent Architectuur. Hij heeft niet alleen bouwkunde/architectuur gestudeerd aan de TU Delft maar heeft daarnaast ook ruime ervaring in het onderwijs. Vanwege de groeiende vraag naar zijn workshops, rondleidingen en projecten in de klas richt hij zich sinds 2015 fulltime hierop.